Treballem per projectes
Hem de vetllar per una formació integral de la persona en el desenvolupament de les competències per a la vida.
Els aprenentatges que s’han de realitzar han d’estar adreçats a resoldre situacions de la vida quotidiana des d’un enfocament globalitzador.
L’educació ha d’incidir sobre la capacitat d’organitzar, interpretar, donar sentit i assimilar críticament valorant la gran quantitat d’informació que rebem constantment, així com també ha de vetllar en el learnhability per donar resposta a l’aparició de nous perfils professionals.
L’aprenentatge basat en projectes esdevé una eina útil en aquesta societat perquè potencia l’aprenentatge de presa de decisions, de tractament de la informació i d’autoavaluació per conèixer què sabem, què no sabem i com podem plantejar-nos nous objectius.
La nostra escola ha fet una reflexió i ha tret les següents conclusions:
Els projectes poden partir de: els interessos dels alumnes, l’escola i imprevistos com noticies, naixement d’un germà, un hort en construcció, …
Han de ser interdisciplinaris.
Han de partir d’una BONA PREGUNTA.
Partim dels coneixements previs dels alumnes: què sabem ja del tema?
Farem una reflexió sobre el ROL DEL MESTRE I ROL DE L’ALUMNE.
METODOLOGIA: usarem investigació (mètode científic), observació, experimentació/ manipulació. Farem hipòtesis de treball, buscarem dades, verificarem i treurem conclusions o resoldrem la BONA PREGUNTA. Si no es pot resoldre, també pot ser una bona resposta. Potenciarem el treball cooperatiu.
AVALUACIÓ: coavaluació, autoavaluació. Rúbriques, bases d’orientació, carpetes d’aprenentatge, proves competencials…
PRODUCTE FINAL: acabar amb una explicació, un experiment, resolució del dubte plantejat, conclusió final que s’ha de transmetre: revista, bloc de l’escola..
Tot aquest plantejament es basa en:
promoure constantment una relació entre el pensar, el fer i el comunicar, en les diferents parts del cicle d’un projecte,
obrir la possibilitat a introduir activitats de diversa índole que promoguin el mètode científic real, fer-se preguntes, fer prediccions, buscar evidències, experimentar, mesurar, analitzar, treure conclusions, comunicar-les…,
afavorir la transferència dels models teòrics treballats, a través de l’ús d’eines i fonts variades,
potenciar tant el treball individual com el treball cooperatiu i
estimular la reflexió i l’autoavaluació de forma sistemàtica.